Millennials en burn-out

Een tip voor millennials: stel je onrealistische verwachtingen bij!

Burn-outklachten en burn-out blijken relatief het meest voor te komen bij mensen tussen de 25 en 35 jaar, de zgn. ‘millennials’. Thijs Launspach is millennial en psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam. In een college van de Universiteit van Nederland legt hij uit waarom zoveel millennials een burn-out krijgen:

  • Het is een feit dat deze generatie individualistisch opgevoed wordt. Alles wat ze doen in het leven hebben ze zelf in de hand, dus als iets een keer niét lukt, lijkt dat volledig hun eigen schuld. Hieruit ontstaat het geloof dat je 100% verantwoordelijk bent voor je geluk en succes in je leven. Als dit niet lukt is dit helemaal je eigen schuld.
  • Er wordt veel naar elkaar gekeken en vergeleken. Dankzij Social Media brengen mensen alleen een positief beeld van zichzelf naar buiten. Dit creëert bij anderen onrealistisch hoge verwachtingen.
  • Er worden ontzettend hoge eisen gesteld aan leven en loopbaan: “als je maar je best doet, kun je álles bereiken”. Het ergste dat je kan overkomen is dat je faalt t.o.v. je eigen torenhoge verwachtingen. Verwachtingen waar je nooit aan kan voldoen… Het idee dat dit niet lukt is echter onverdraaglijk. Zo is er sprake van een grote prestatiedruk voor wat betreft de carrière. Het gevoel zich te moeten bewijzen is groot.
  • Millennials verwachten van zichzelf dat zij vóór hun dertigste alles al voor elkaar moeten hebben. Als dat niet lukt, ontstaat er stress.
  • Millennials hebben een heel druk en rijk sociaal leven.

Dit alles is een explosieve cocktail van prestatiedruk en stress.

Nienke Thurlings van het platform/website ‘Jong Burnout’ (www.jongburnout.nl ) ziet een belangrijke oorzaak van toenemende burn-outs bij jongeren in het feit dat de tijden veranderd zijn. In een van haar blogs lees ik:

Het leven kende dertig jaar geleden meer regelmaat. De beleving van tijd was heel anders. Er was geen mobiele telefoon, e-mail of social media die de hele dag om aandacht schreeuwden. Veel gezinnen deden het op zondag nog rustig aan. Krantje, kopje koffie. Tijd om je te vervelen, of je nu wilde of niet.
(…)Tegenwoordig wordt er van een werknemer verwacht dat zij / hij veel dingen tegelijkertijd is. De hele dag door stromen er e-mailtjes binnen en als je daar niet binnen een paar uur op reageert denken mensen dat er iets mis met je is. Thuis gaat de stroom e-mails door.
(…)Qua vaardigheden wordt van jongeren niet meer verwacht dat ze onderaan de ladder instappen en rustig omhoog werken. Er is tegenwoordig meer sprake van een klimrek dan een ladder. Daarbij wordt flexibiliteit, creativiteit en netwerken verwacht. Dat spel moet je leuk vinden én begrijpen om verder te komen.
(…)Ongestoorde rust is een luxegoed geworden. Zelfs als je zegt dat mensen ‘hun grenzen moeten bewaken’ in het vinden van die rust, plaatst dat een grote verantwoordelijkheid op het individu. Het is geen vanzelfsprekendheid meer in onze maatschappij. We zijn gespeend van de regelmaat en rituelen waar onze voorgangers wel mee zijn opgegroeid. Er is geen tijd voor bezinning.

In plaats van rustiger aan te gaan doen, zetten millennials vaak nog een tandje bij. Het niet kunnen begrenzen en doseren zie ik zelf als een van de grootste risicofactoren voor het ontstaan van burn-outklachten

Wat voor effect heeft dit ideaalbeeld op jou? Als jij het idee hebt dat je op íeder moment de ideale versie van jezelf moet zijn, en je vindt het idee onverdraaglijk als je daar niet aan voldoet, dan is dat het recept voor burn-out, stress en/of faalangst.

Wat kun je doen om burn-outklachten te voorkomen?

  • Stel je onrealistische verwachtingen bij. Het gaat er niet om àl je verwachtingen in te lossen en al je schaapjes op het droge krijgen voor je dertigste.
  • Bewaak je grenzen en luister hierbij vooral naar je gevoel. Zorg dat je de alarmbellen opmerkt én serieus neemt.
  • Verander je gewoontes. In plaats van altijd maar ‘aan te staan’, meer en vaker niksen, wandelen, lummelen. Bankhangen is geen tijdverspilling maar een goede investering in je draagkracht!
  • Leer doseren
  • Check je e-mail een à twee per dag, pas je e-mail handtekening desnoods aan.
  • Laat je telefoon eens een paar uur liggen of zelfs een keer per week een hele avond.
  • Voer eerlijke gesprekken met elkaar over je beperkingen en uitdagingen, wég van alle mooi-weer verhalen en mooi-weer imago’s op Facebook.
  • Zorg dat je voldoende slaapt. Slaap is de allerbeste hersteller. Het is belangrijk dat je je uitgerust voelt als je ’s ochtends wakker wordt en niet met een ‘hersteltekort’ aan je dag begint.
  • Accepteer van jezelf dat je fouten maakt.
  • Zorg dat de menselijke maat weer terugkomt.
  • Zoek hulp als je burn-outklachten hebt .

Als je meer informatie wil over herstel van burn-outklachten neem dan contact op voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Ik help je graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *