ACT Therapie bij een burn-out

ACT THERAPIE

Acceptance and commitment therapy (ACT Therapie) is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie die aan het eind van de 20ste eeuw is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes. Ook deze vorm van therapie gebruik ik in mijn behandelmethodes bij een burn-out. ACT Therapie leert je een zachtaardige houding aan te nemen ten opzichte van alles wat je denkt, voelt en ervaart, terwijl je tegelijkertijd op weg gaat om je doelen en dromen te verwezenlijken. ACT Therapie is bruikbaar bij een veelheid aan psychische problemen. ACT heeft bijvoorbeeld een prominente plek ingenomen bij de behandeling van chronische pijn, en wordt succesvol gebruikt bij de behandeling van depressie en diverse angststoornissen en ook burn-out.

In ACT Therapie leren mensen zich te richten op zaken die ze op directe wijze kunnen beïnvloeden, zoals hun eigen gedrag, in plaats van controle proberen te krijgen over ervaringen die niet direct te beïnvloeden zijn, zoals emoties en gedachten. Kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven. Het belangrijkste onderscheid met cognitieve gedragstherapie (CGT) is dat CGT zich richt op symptoomverlichting door verandering van de inhoud van gedachten, terwijl ACT zich richt op het veranderen van de relatie die je hebt met je gedachten, dus het veranderen van de functie van deze gedachten.

MEER WETEN?

Voor meer informatie of voor het aanvragen van een vrijblijvend kort kennismakingsgesprek, kun je me bellen op 06 – 20 47 25 18, een e-mail sturen naar info@hulpbijburnoutenstress.nl of onderstaand formulier invullen. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op.

Je naam *

Je e-mail *

Je telefoonnummer *

Onderwerp

Je bericht

* graag invullen