Burn-out wandelen in de natuur -wandelcoaching

THERAPIE WANDELEN IN DE NATUUR | WANDELCOACHING

“Wandelen stond centraal in mijn herstel van de burn-out, en is een constante in alle adviezen
die ik daar ooit over las.”

Bregje Hofstede in De herontdekking van het lichaam, over de burn-out. *)

WANDELCOACHING BIJ HERSTEL VAN EEN BURN-OUT

Wandelen is ontzettend belangrijk bij herstel van burn-out. Ook is aangetoond dat wandelcoaching erg heilzaam is bij verder herstel of ter voorkoming van chronische stress of burn-outklachten. Als je weer wat langer kunt wandelen, is dat dus echt een aanrader. Wandelen onder mijn begeleiding helpt je bijvoorbeeld om je beter bewust te worden van de fysieke signalen van stress.
Tijdens een wandelsessie gebruiken we alles in de natuur als inspiratiebron. De natuur wordt daarmee een ‘tweede coach’. Bovendien werkt de natuur ontspannend voor lichaam en geest, wat sterk bijdraagt aan het krijgen van diepere inzichten en gevoelsbelevingen.

Natuur- of wandelcoaching is een krachtige vorm van persoonlijke begeleiding waarbij de natuur als extra hulpbron wordt gebruikt.

Gedurende de wandeling – afwisselend in stilte en in gesprek – staan we af en toe ook letterlijk stil om met de symbolen en metaforen van de natuur te werken. Een symbool biedt de mogelijkheid om een probleem buiten jezelf te plaatsen, waardoor je er letterlijk van een afstand naar kunt kijken. Door het symbool nauwkeurig te bestuderen en er vragen over te stellen, leg je weer de verbinding naar binnen, daar waar de antwoorden te vinden zijn.

VOOR WIE IS DE THERAPIE WANDELEN IN DE NATUUR GESCHIKT

Voor iedereen die aan het herstellen is van een burn-out en anders met spanning en stress wil omgaan. Of als je een levens- of loopbaanvraag hebt; een verlieservaring hebt meegemaakt; voor een lastige keuze staat of een innerlijk conflict wil oplossen.
Ik heb zelf kunnen ervaren hoe effectief deze manier van werken is. Keer op keer raak ik onder de indruk over hoe ik geïnspireerd word door de wijsheid en de kracht die in de natuur verborgen zit. De natuur werkt als een spiegel zonder kritiek, zonder oordeel. En daarnaast werkt de natuur enorm rustgevend!

Ik wandel met mijn cliënten in o.a. het Westerpark of het Rembrandtpark in Amsterdam. Een andere mogelijkheid is in de Schoorlse duinen, een fantastisch natuurgebied.

“Van iets simpels als wandelen knapt je brein al op. Je gaat chaotisch en moe de deur uit.
En na twintig minuten lopen, voelt het letterlijk alsof er een sluier optrekt.
Ineens kun je weer helder denken.”
Niki Korteweg, wetenschapsjournalist en ervaringsdeskundige in een interview in het NRC

TIP
Zo lang je nog heel vermoeid bent, is een korte, dagelijkse wandeling het beste. Een wandeling waarbij je niets hoeft te presteren en waarbij je bijvoorbeeld je zintuigen gebruikt. Zoals de wind door je haren en langs je gezicht voelen. Of voelen hoe je voeten neerkomen op de grond. Om je heen kijken, de frisse lucht ruiken.
In het begin is een kwartier tot twintig minuten voldoende. Doe dit dagelijks, tot je merkt dat je meer energie krijgt. Dan bouw je het op naar 30-45 minuten.

*) Kijk hier naar een uitzending van De Wandeling van 21 oktober met Bregje Hofstede.Uitzending van De Wandeling met Bregje HofstedeDe Wandeling - Bregje Hofstede


MEER WETEN?

Voor meer informatie of voor het aanvragen van een vrijblijvend kort kennismakingsgesprek, kun je me bellen op 06 – 20 47 25 18, een e-mail sturen naar info@hulpbijburnoutenstress.nl of onderstaand formulier invullen. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op.

Je naam *

Je e-mail *

Je telefoonnummer *

Onderwerp

Je bericht

* graag invullen