Therapie stap voor stap uit je burn-out

STAP VOOR STAP UIT JE BURN-OUT THERAPIE 

EFFECTIEVE BURN-OUT THERAPIE OP MAAT

Chronisch vermoeid. Doodmoe. Hoofdpijn. Piekeren. Als een berg opzien tegen de meest eenvoudige handelingen. Geen stappen meer kunnen doordenken van de dingen die je normaal op de automatische piloot doet. Al langere tijd last van slapeloosheid. Uitputting. Instorting.

Het treft steeds meer mensen en op steeds jongere leeftijd dat ze volledig opgebrand en uitgeput raken. Na een periode van langdurige roofbouw en overbelasting, waarin je structureel te veel van jezelf vergt – zowel in werk- als in privéomstandigheden – kun je last krijgen van allerlei psychische en fysieke klachten.

NEGEER JE KLACHTEN NIET

Als je deze signalen en klachten stelselmatig negeert en maar door blijft gaan, kan dit leiden tot volledige uitputting van lichaam en geest: burn-out. Je voelt je ziek, je kunt niets meer en je kunt het gevoel hebben volledig de controle kwijt te zijn over je leven. Het is van groot belang dat je in de verschillende voorstadia van een burn-out weet wat je moet doen en dat je de signalen van ongezonde stress tijdig leert herkennen om erger te voorkomen.

“Ik werd zo bedreven in het negeren van mijn grenzen, dat ik niet eens meer voelde waar die lagen.”
– Bregje Hofstede in De herontdekking van het lichaam

WAT KOMT AAN DE ORDE IN DE STAP VOOR STAP UIT JE BURN-OUT THERAPIE

Burn-out raken is in de eerste plaats een fysiek proces. Er is een ontregeling ontstaan van je zenuwstelsel en van stresshormonen. Het lichaam zal dus eerst moeten herstellen. Daarom richten we ons allereerst op fysiek herstel voordat we gaan werken aan het verbeteren van het zelfmanagement.

Tijdens het therapietraject doorlopen we verschillende stappen waarin ik diverse werkwijzen gebruik. Samen werken we doelgericht aan jouw herstel.


STAP 1: STOPPEN ROOFBOUW

  • Kennismaking en uitgebreide intake
  • Acceptatie
  • Stoppen/doorbreken roofbouw en begin van herstel van de energiebalans
  • Uitleg over jouw klachten,  stressfysiologie en het roofbouwproces

STAP 2: BEGIN HERSTEL EN BEVORDEREN HERSTEL

  • Bevorderen herstel

STAP 3: VITALITEIT VERDER OPBOUWEN EN ZELFMANAGEMENT

  • Aandacht voor leefgewoontes, gezondheid en vitaliteit
  • Zelfmanagement en persoonlijke ontwikkeling
  • Beter omgaan met lichaamssignalen.
  • Begin opbouw van belasting en omgaan met terugvallen

STAP 4: WERKHERVATTING

  • Voorbereiding re-integratie
  • Geleidelijke en gecontroleerde opbouw van (werk)belasting
  • Terugvalpreventieplan
  • De verschillende stappen of fasen kunnen ook door elkaar lopen

DOEL STAP VOOR STAP UIT JE BURN-OUT THERAPIE

  • Eerder en beter allerlei stresssignalen herkennen
  • Stap voor stap inzicht krijgen in patronen en saboteurs
  • Beter leren hanteren van stress in zowel privé als werk
  • Opbouw van vitaliteit, energie en conditie en het vergroten van draagkracht

Het maken van passende thuisopdrachten zal bijdragen aan het vergroten van een goed resultaat en helpt je om je zelfvertrouwen opnieuw op te bouwen.

HET EFFECT VAN DE STAP VOOR STAP UIT JE BURN-OUT THERAPIE

  • Meer energie
  • Inzicht in de klachten en de oorzaken daarvan, ook fysiologisch
  • Ongezonde stressreacties verminderen en voorkomen
  • Je kent je persoonlijke grenzen en kunt die goed aangeven
  • Concrete handvatten die bij jou passen
  • Beter omgaan met (nieuwe) spanningen
  • Weer vertrouwen in jezelf en in de toekomst
  • Persoonlijke ontwikkeling en bewustwording
  • Voorkomen van terugval

WERKWIJZE BURN-OUT THERAPIE

Behalve van de CSR®-Methodiek maak ik gebruik van diverse methodieken en invalshoeken zoals bijvoorbeeld ACT, cognitieve therapie, NLP, Transactionele Analyse, Systeemtheorie, Mindfulness, oplossingsgerichte therapie en coaching, wandelcoaching en het trainen van assertieve vaardigheden.

Je kunt in losse gesprekken toewerken naar herstel. Je kunt ook een heel traject volgen:
TRAJECT STAP VOOR STAP UIT JE BURN-OUT.
Kijk hier voor tarieven.


TRAJECT STAP VOOR STAP UIT JE BURN-OUT

Het traject STAP VOOR STAP UIT JE BURN-OUT begint met een uitgebreide intake die o.a. bestaat de bespreking van een thuis in te vullen online vragenlijst. We krijgen zo een goed inzicht in de ernst van je klachten. Het traject bestaat in totaal uit acht sessies. Mochten er meer sessies nodig zijn, dan kun je daar uiteraard losse afspraken voor maken.
Tijdens het traject werken we allereerst aan lichamelijk en psychisch herstel, vervolgens aan opbouw van vitaliteit, verbeterd zelfmanagement en indien van toepassing een plan van aanpak rond de re-integratie. Je krijgt oefeningen en ‘huiswerk’ mee, gericht op beter leren ontspannen, opbouw van energie, leef-, slaap- en eetgewoonten worden bekeken, het bewaren van een gezonde balans tussen werk en privé en – indien gewenst – sterk naar het werk.


MEER WETEN?

Voor meer informatie of voor het aanvragen van een vrijblijvend kort kennismakingsgesprek, kun je me bellen op 06 – 20 47 25 18, een e-mail sturen naar info@hulpbijburnoutenstress.nl of onderstaand formulier invullen. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op.

Je naam *

Je e-mail *

Je telefoonnummer *

Onderwerp

Je bericht

* graag invullen