Tips bij cognitieve klachten door chronische stress

Tips voor mensen met aandachts-, concentratie- & geheugenproblemen als gevolg van chronische stress

Als gevolg van langdurige en chronische stress kun je last krijgen van allerlei cognitieve klachten. Je geheugen verslechtert, je kunt je niet meer goed concentreren op iets, minder goed rationeel denken of slecht nieuwe informatie verwerken. Plannen en organiseren gaan moeilijk. Deze cognitieve klachten nemen toe naarmate een stressperiode langer duurt.

Ik geef je graag wat tips als je deze klachten bij jezelf herkent:

  • Doe niet meer dan 1 ding tegelijk.
  • Richt je aandacht op waar je mee bezig bent, ook al is het tandenpoetsen.
  • Plan bewust je agenda, wissel inspannende bezigheden af met routineklussen.
  • Zorg voor korte rustpauzes (herstel van energie), vooral na inspannend werk.
  • Hol niet van de ene naar de andere afspraak; plan rust tussen twee afspraken.
  • Benut pauzes met wat jou echt energie geeft.
  • Bedenk dat lezen, tv-kijken, gesprekken voeren ook energie kost.
  • Plan je bezigheden als je relatief fit bent.
  • Neem nooit belangrijke beslissingen als je moe bent, je mist het overzicht.
  • Goed slapen: tijdens de slaap wordt informatie van overdag geordend en verwerkt.
  • Pieker alleen tijdens een ‘pieker halfuurtje’. Schrijf verder alle piekergedachten op.
  • Zorg voor goede voeding en meest rustige lichaamsbeweging (wandelen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *