Actueel nieuws burn-out en stress

Actueel

18 september 2018

NPO 3: Sophie in de mentale kreukels – 2

Sophie Hilbrand heeft een tweede seizoen gemaakt van Sophie in de mentale kreukels, een programma over psychische klachten en burn-outs. Sinds de eerste reeks, waarin ze ook haar eigen burn-out onder de loep nam, zijn er weer nieuwe ontwikkelingen en onderzoeken naar buiten gekomen. Zo hebben alcohol, slaap, hormonen en de moderne prestatiecultuur volgens deskundigen een grote impact. Met collega’s praat ze over hun ervaringen met stress. De eerste aflevering gaat over de invloed van slaap op het lichaam en op geestelijke gezondheid. Reispresentatrice Floortje Dessing praat met Hilbrand over de gevolgen van slaapgebrek. Dessing is veel van huis en schakelt van de ene tijdzone naar de andere. Hoe gaat ze daarmee om? Verder gaat Hilbrand op slaapyoga en krijgt ze verschillende manieren aangereikt om beter met slaap om te gaan. Tot slot bezoekt ze Japan. Hier slaapt een derde van de bevolking gemiddeld nog geen zes uur per nacht, met alle gevolgen van dien. Historicus en tv-persoonlijkheid Maarten van Rossum komt in een volgende aflevering met advies. Hoe kun je volgens hem relaxter in het leven staan?

Eerste aflevering dinsdag 20.25 uur NPO 3
Hier terug te zien: https://www.npo3.nl/sophie-in-de-kreukels/BNN_101380623

27 maart 2017

Documentaire Burning Out: ‘We kunnen niet meer’

Goedkoper, sneller en efficiënter. Hoge werkdruk, extreme stress, te weinig personeel en kortingen op het budget zijn funest voor de werksfeer en de gezondheid van artsen en verplegend personeel van een groot ziekenhuis in Parijs.
Chirurgen vechten elkaar bijna de OK uit en iedereen loopt op zijn tandvlees. “We proppen, proppen en proppen,” verzucht een overwerkte arts na een blik op het planningsbord. Intussen hamert het management op nog meer efficiëntie en kostenbesparingen.
De Belgische regisseur Jérôme Le Maire volgde het personeel twee jaar lang. Hij filmde tijdens operaties, aan de koffietafel en bij de talloze vergaderingen, de mens en zijn emoties daarbij centraal stellend. Op ontluisterende wijze zien we het spook van de burn-out naderen.

2Doc: Burning Out
Woensdag 12 april om 22.50 uur op NPO 2

28 november 2017

5 tips om een burn-out te voorkomen van psychiater en hardloper Bram Bakker

Het begint langzaam door te dringen dat het voorkomen van psychische ellende veel aantrekkelijker is dan het moeten laten behandelen ervan. Sommige mensen doen alles goed, en krijgen toch een burn-out, dat weet ik. Toch is het nemen van je eigen aandeel ook psychologisch het beste dat je kunt doen. Als je er alles aan hebt gedaan is het beter te verteren als je toch uitvalt, zoveel is zeker. Psychiater en hardloper Bram Bakker geeft in gesprek met Sportrusten zijn persoonlijke top 5 tips die een burn-out kan helpen voorkomen

Slaap voldoende
Bezuinigen op het belangrijkste herstelmechanisme van ons lichaam is het onverstandigste dat je kunt doen. Bijna alle psychische ellende volgt op een verstoring van de normale, gezonde slaap. Heb je het druk, dan heb je meer slaap nodig! Slaap je minder dan vroeger? Dan is er misschien wel sprake van risicogedrag.

Ontspan voldoende
We hebben allemaal bezigheden waar we enorm van opknappen, hoe onbenullig of kinderachtig ze soms ook zijn. Geef jezelf tijd en ruimte voor dit vertier. Ga je postzegelverzameling bijwerken, koop een vishengel, brei een sjaal of spaar voetbalplaatjes. Alle activiteiten die je uit een piekermodus trekken helpen, en dat ze misschien best kinderachtig zijn moet je niet deren, het is gewoon lekker.

Beweeg voldoende
Je hoeft echt geen marathon te gaan lopen, maar ons hoofd houdt van lichaamsbeweging. Trek daar tijd voor uit, zet het in de agenda en houd je eraan. Wandel tussen de middag, koop een hond of verzin een andere slimme smoes om te bewegen. Een parkeerplaats die iets verder weg is van de plek waar je moet zijn helpt ook al. En neem altijd de trap!

Rust, reinheid en regelmaat
Je bespaart jezelf veel energie door routines in te bouwen in je leven. Sta op een vaste tijd op, eet regelmatig en gezond en zorg dat dit automatismen worden. Als iedere dag anders is betekent dat een forse aanslag op je incasseringsvermogen, zelfs als je dat op het moment zelf niet merkt.

Ga de strijd aan met stress
We hebben een heel simpele maat voor ontspanning bij ons, altijd. Wie rustig kan ademhalen is ontspannen, per definitie. Zet drie keer per dag je ademhaling in de rustige stand, daarmee train je de ‘uitknop’ van je systeem. En als je dit goed kunt: juist op de momenten dat je stress ervaart een ademhalingsoefening doen werkt fantastisch. Mijn favoriete situatie: in de auto, in een lange file…

Bron: sportrusten.nl